2011. szeptember 20.
A közelmúltban többen is kiposztolták a BBC gyűjtését a legidiótább mentőhívásokról. A legszebb az volt, amikor ez az OMSZ "hivatalos" FB oldalán is megjelent. Na, ez az, amikor a "húbammeg" átfutott az agyamon...
A lakosság mindenhol - alapvetően függetlenül a társadalmi berendezkedéstől - ugyanolyan opportunista. A gyengébb ellenállás felé megy. Azaz az élet legkülönbözőbb területén "bepróbálkozik", miért pont az egészségügy lenne kivétel. A helyzetet persze árnyalja az elmúlt 50-60, de akár 100 év kultúrája, hiszen nem mindegy, hogy a társadalom, a politika öngondoskodásra neveli-e a polgárát, vagy abban a csalfa hitben ringatja, hogy ez - akkor most konkrétan a mentés, mint szolgáltatás - neki ingyen jár.
Az előbbi esetben ugyanis az idióta hívások gyakorisága és eredete megreked az iskolázatlan, vagy szellemi kapacitásaik terén eleve kihívásokkal küzdő állampolgároknál, míg az utóbbi esetében sajnos az ilyen hívások rendszeresen érkeznek szélesebb társadalmi rétegeket reprezentáló emberektől. Ezekben az esetekben tovább rontja a helyzetet - és a telefon túloldalán ülők idegeit - az arrogancia, az agresszió, a "Küggyed a mentőt, mert ott törlek ketté, ahol a legvastagabb vagy!" színvonalú fenyegetőzés.
Részletes szociológiai és társadalomtudományi, ad absurdum egészségpolitikai elemzés helyett most nézzük röviden az OMSZ felelősségét.
A lakosság tehát mindenhol egyforma. A különbség: ott nem megy mentő, itthon meg kiküldik rájuk. Jópofa dolog mások hülyeségén vinnyogva nevetni, de tessék már a saját szemünkben lévő gerendát észrevenni...Lehet defenzív szemléletre hivatkozni, de ez álságos. Panaszkodni az idióták miatt könnyű, kivonulóként éjjel kettőkor azzal szembesülni, hogy inzulin receptet kellene írni a néninek - nos, az több, mint bosszantó. Mégis ez történik. És sajnos az OMSZ menedzsmentje semmit nem tesz a kivonulók terhelésének csökkentéséért, az erkölcsi megbecsülésükért. Mert bizony a szakmaiatlan munka leválasztása, kiszűrése ez lenne.
Csak két rövid példa, hogy mit lehetne tenni az ilyen hívások kiszűrésének érdekében. Az egyik "globális", a másik "lokális":
Évek óta kellene menni a tévében minden héten 3x, a TV torna sávjában a felvilágosításnak, amit egy hozzáértő kommunikációs osztály készít ahelyett, hogy rózsaszínű ingben pojácáskodik playboy partikon. Tudom, dolgozni kellene vele, sziszifuszi meló, de higgyék el, lassú víz partot mos. Meg végülis lenne kézzelfogható eredménye a munkájuknak, ha már fizetést is kapnak érte. A menedzsment még szépen maga mellé vehetné akár a minisztériumot is, ez lenne az igazi szép közszolgálatiság - hogy a reform szót ne ejtsük ki a szánkon.
Cégen belül pedig az irányítás kompetenciáiról kellene beszélgetni. A folyamatos képzésekről, a döntéstámogató programok bevezetéséről (mióta is húzódik az EU-s projekt?), a döntéshozó dolgozók erkölcsi támogatásáról, számonkéréséről. Kellene hozzá egy jó erős jogi osztály, segítségül, ha a paradigmaváltásig valaki perrel is fenyegetőzne... Lenne mit tenni.
Egyszóval vicces olvasni a BBC-s felmérést az OMSZ oldalán, de egy kicsit a "fagyi visszanyal" érzés keríti az olvasót hatalmába. Ami így ősszel nem annyira üdítő...
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.