Az Országos Mentőszolgálat vezetése által képviselt értékrendet, (szakmaiságot) szakmaiatlanságot, a valaha méltán híres szervezet aggasztó szakmai hanyatlását hosszú ideje, több fórumon elemzik.
Az elmúlt napok eseményei újabb olajat öntöttek a tűzre, mert ugyan az OMSZ táncos lábú szóvivője a központi kommunikációhoz tökéletesen illeszkedő hurráoptimista, a-főnök-maga-a-legnagyobb-legény-a-gáton kategóriájú MTI hírrel ( http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=630182 ) biztosított mindenkit, hogy minden a legnagyobb rendben, mégis, a végekről érkező hiteles, személyes beszámolók szerint azért a vezetés mégse volt a helyzet magaslatán (http://mentok.blog.hu/2013/03/16/szubjektiv_korkep_az_elmult_napokrol ).
Szívesen elemezném például a légimentők irányítását, szerepvállalását és hatékonyságát, de nem teszem, legyen az elég, hogy a főigazgató magához rendelte az irányítást, onnan kezdve pedig az olyan is lett, amilyen. Sokkal több lehetőség lett volna a rendszerben... Náluk is igaz volt tehát, amit a földi egységektől hallottunk: a végeken dolgozók egyéni teljesítményei értékelhetőek, az OMSZ vezetésé a futottak még kategóriába tartozott.
Ami pedig éles kontrasztot adott - és nyugodtan fogadjuk el a kritikájukat - az a sokak által a nemzeti ünnepen szimbolikusnak is tartott osztrák szerepvállalás és a kollégák helyszínen tapasztalt észrevételei voltak (http://hvg.hu/itthon/20130316_Az_M1esen_panikhangulat_alakult_ki__hog). Számomra különösen hitelesek az észrevételeik, ugyanis hosszú évek óta állok velük szakmai kapcsolatban, tapasztalatuk minden tekintetben megalapozott. Tegnapi észrevételeik közül mindössze kettőt emelnék ki:
Alaphiba, hogy ha sok kilométeres kárhelyen a mentést az egyik vége felől kezdik meg és nem használják ki a másik oldalról való megközelítés lehetőségét (abszolút zárójel: a légimentők "kisembere" felajánlotta a főigazgatónak, hogy ha Győr felől 4-5 autót odavezényel, akkor a gépekkel a közepéről folyamatosan kihozzák az embereket. A javaslatot elvetették... :( )
A másik pedig a szemközti üres sáv ki nem használása volt. Erről sok-sok dugóban ülő kárvallott helyszíni beszámolójából tudunk. Mentésszervezési és mentéstechnikai alaphibákat vétett tehát mind az OMSZ, mind a Katasztrófavédelem vezetősége. A mellékelt két kép egy hasonló alkalmommal készült Ausztriában, magukért beszélnek (a kocsik katonás rendjéről, a kép részletes szakmai elemzésétől most eltekintek.)
Érdemes lenne a hétfői napig levonni a következtetéseket, mert nekünk, magyar állampolgároknak mindennapi elemi, az átutazó és nálunk bajba jutó külföldinek pedig eseti érdeke lenne, hogy a vezetés legkésőbb hétfőn lemondjon.
Az utolsó 100 komment: