HTML

Érted ki megy?

Már több, mint 25 év mentési és kórházi tapasztalatával a hátam mögött, a modern légimentési hálózat kiépítése, majd számos külföldi projekt és egy 2015-ben létrehozott új cég után - most már az állami egészségügy partvonalán kívülről - lehet tükröt mutatni és kérdéseket feltenni, hogy tudjuk, mi történik, ha értünk jönnek. Pár év alatt megmutattuk a gyakorlatban, hogy lehet menteni másképp. Akkor miért ne folytathatnánk most így? Végülis mindenkit érhet baleset...

Friss topikok

  • szabidoki: Nem annyira a konkrét esetre reagálnék hanem általánosságban a bejelentő meg az irányítás viszonyá... (2023.05.11. 20:55) A Gálvölgyi-ügy margójára
  • Mentés - másképp: @szolzsenyicin, az első szovjet antibiotikum: Ez önmagában igaz, hisz több ember nem lenne, de min... (2021.03.31. 10:59) Segítség? Segítség!
  • kvadrillio: COVID...NEM ÍGY KELL MEGHALNI !!!„Nem tudjuk, hogyan fogunk meghalni, de így senki nem szeretne” –... (2021.01.31. 22:35) Oltani, vagy nem oltani, az itt a kérdés.
  • cardiobascuralis: A németeknél nem vörösek, hanem pirosak vagyunk. A vörös a narancssárga és a piros között elhelyez... (2021.01.08. 17:50) COVID Sims
  • CSOKKI MÁLNA: @HaD: mfor.hu/cikkek/makro/remdesivir-a-jarvanyugyi-szakerto-szerint-erthetetlen-miert-titkosak-... (2020.11.25. 21:51) Magad, Uram...

Címkék

#maradjotthon (1) 104 (1) 112 (1) 90 nap a Mentők közt (1) áek (1) aeromedical evacuation (1) AirMed (1) államelnök (1) államtitkár (3) ápolók (1) Bajnai (1) baleseit (1) baleset (3) baleseti (1) bázis (1) bázisdemokrácia (1) béremelés (1) Berényi (1) bérezés (1) betegellátás (1) betegszállítás (1) blog (1) Büki szimpózium (1) bulvár (1) Burány (5) cenzúra (1) cloud (1) COVID-19 (6) co payment (1) dakar (1) devecser (1) eduped (1) egészségügy (8) ellátás (2) emigráció (1) eu (1) facebook (1) fejlesztés (3) főigazgató (7) gazdálkodás (1) Gorove (2) gyerek (1) győrfi (2) Győrfi (1) háború (1) helikopter (9) Hende (1) Hoffmann (1) hóhelyzet (1) honvéd (1) honvédség (2) humánpolitika (1) informatika (1) Isteni műszak (1) ítélet (1) jogerő (1) kamill (1) katasztrófavédelem (2) kockázatelemzés (1) kolontár (2) költségvetés (1) kommunikáció (1) kongresszus (1) kórház (3) korházszövetség (1) kötbér (1) közbeszerzés (1) kutatás-mentés (1) légimentés (21) légimentő (2) Légimentők (1) légimentők (3) légimentő vándorgyűlés (1) lélegeztetés (1) lemondás (5) Mártai (9) mártai (1) MÁV (1) mentés (32) mentésirányítás (1) mentésügy (2) mentő (2) mentőápoló (1) mentőautó (11) mentőhelikopter (7) mentők (10) mentők napja (1) mentőmunka (1) mentőrepülő (1) Mentőszolgálat (1) mentőszolgálat (9) Mikulás (1) miniszterelnök (1) Miskolc (1) MOK (1) munkanélküliség (1) ÖAMTC (1) olimpia (1) oltás (2) OMSz (1) OMSZ (27) omsz (30) Orbán (1) orvos (1) orvos-beteg kapcsolat (1) orvos elvándorlás (1) OTH (1) pályázat (1) paraszolvencia (1) parlagfű (1) per (1) PhD (1) plágium (1) politika (1) prehospitális ellátás (1) rendszerszemlélet (1) repülő (1) rezidens (1) Rózsa (1) RSI (1) Sándor Mária (1) sügősségi (1) sürgősségi (1) sürgősségi akadémia (1) sürgősségi szakma (1) szakdolgozók (2) szervezet (1) szócska (2) Szócska (9) szóvivő (3) TEK (1) Télapó (1) Temesvári (2) TIOP (1) tiop (2) traumatológia (1) ünnep (1) vakcina (1) vezetőség (1) Vízimentők (1) vörösiszap (2) Címkefelhő

2011.10.27. 05:06 Mentés - másképp

Állami áruház és Münchausen báró

 

 


A repülés vágya egyidős az emberrel.

 

Ahogy az is, hogy egy szűk szakmán kívül, aki eligazodik a részletek között is, a többség csak annyit tud róla, hogy baromi drága. Ami persze önmagában nem igaz, a költséges szó sokkal inkább helyénvaló. Ugyanis gondos tervezéssel, a jogszabályi követelményekhez, az igényekhez és feladatokhoz szabott géptípus kiválasztásával, az üzemeltetés minden részletére kiterjedő hosszútávú koncepciók kidolgozásával, a különböző finanszírozási modellek elemzésével, valamint napi szinten végzett rendkívül gondos gazdálkodással a drága jelző értelmét veszti és a sokkal pontosabb költséges szó kerül előtérbe.

 

Ha viszont a fenti alaptételek nem teljesülnek és egy pazarló, tulajdonosi szemlélet nélküli üzemeltetés, "állami feladat, majd az állam kifizeti" attitűd uralkodik el, nos akkor viszont a szó legklasszikusabb értelmében drága lesz a dolog. Nekünk, adófizetőknek. Ilyenkor két dolgot lehet tenni: szemléletet váltani és számonkérni a pazarlást.

 

Anélkül, hogy most részletes elemzést írnék a meglehetősen bonyolult gazdasági hátteréről a dolognak, azért hagy világítsam meg a kérdést gondolatébresztő jelleggel az állami feladatot ellátó légijárműveket érintő pazarlás oldaláról. 

 

A katonák közül sokan emlékeznek még arra, amikor Pápán búcsúrepülést végeztek a rendszerből kivont, egyébként előtte nem sokkal az oroszoknál nagyjavíttatott és az akkori világ sok országában még rendszerben álló gépekkel. Aztán ahelyett, hogy az állam, mint gondos gazda, értékesítette volna a bringákat, nem azt tette, hanem gondosan sorbaállítva, affélememento mori -ként leállította őket a pápai reptér betonjára. Nem egy gépet, nem tízet, hanem több tucatot. Valaha láttam vagy százat, ma 52-t számoltam meg a Google Earth segítségével... Hosszú évek után, 2007-ben végül eladták őket, a MiG-29-eseket legalább már ma értékesíteni próbálják, taps érte!

 

Minapi hír a sajtóban, hogy a Honvédelmi tárca az Egyesült Államokból szerezne be "ingyen" 30 db, közel 40 éves helikoptert, amikkel ellátnák esetleg a légimentési feladatokat is. Ezzel kapcsolatban megkeresésre több portálon nyilatkoztam, hogy egy jó szándékú, de szakmailag teljesen megalapozatlan felvetésről van szó. Olyannyira, hogy meggyőződésem szerint a projekt hosszú távon még a Magyar Honvédség helikopteréhségét sem elégíti ki, a légimentést ebben a kontextusban említeni pedig teljesen értelmetlen. Anélkül, hogy demagóg módon levezetném a "Mennyit ér egy emberélet?" című feladványt, ez lesz a "többe kerül a leves, mint a hús" tétel akademikus igazolása.

 

Hogy miért is?

Még élénken emlékszem arra a napra, amikor Szabó János volt kisgazda honvédelmi miniszter Gógl Árpád egészségügyi miniszternek nagy csinnadratta közepette átadott 2000-ben jóhéhány, a honvédségtől kivont MI-2 típusú helikoptert. Na, azok a gépek pont annyira oldották meg a légimentés problémáit, mint ahogy Münchausen báró a hajánál fogva húzta ki magát a mocsárból. A történetet ismerjük, szerencsére a végén egy jól átgondolt stratégia mentén létrehozhattuk Magyarország legmodernebb, a feladatra kifejezetten alkalmas helikopter flottáját. A modell, a tapasztalatok (mind pozitív, mind negatív) rendelkezésre állnak/álltak, a kitaposott utat, a know-how-t, a közreműködésünket többször felajánlottuk az érintett társszerveknek, tárcáknak, de nem éltek vele. Most jönnek újra mások levetett szutykai, a Mi-2 történet pedig korántsem ért véget.

 

Mi ugyanis 2008 februárjában kivontuk őket a repülésből, a korszakot lezártuk. Az OMSZ, mint tulajdonos néhányszor megrendelte ugyan a konzerváló karbantarásukat, de leginkább nem. A 14 darab vasat azóta (havi fél milláért!) Debrecenben köpték tele a baglyok, húgyozták le az egerek, rágták szét a nyestek, hiába mondtuk havonta, hogy adjuk el őket, amíg lehet valamit kapni értük, a bevételt fordítsuk bázisépítésre, fejlesztésre, bármire, az OMSZ vezetése a füle botját se mozdította. Hagyták szépen lerohadni az egész flottát. Vagyonvesztés, hűtlen kezelés, gondatlan gazdálkodás? Majd az ügyészek megmondják.

Pár hónapos friss hír viszont, hogy ebből a levetett honvédségi, a légimentőket kiszolgált elértéktelenedett Mi-2 flottából a ma légirendészei csemegéznek, átveszik az egészet. Szegények... Nesze neked hosszú távú, költséghatékony koncepció. Magyarország, XXI. század, én így szeretlek.

 

Végezetül, a hab a tortán:

 

Az ország egyetlen állami tulajdonú, az OMSZ vagyonkezelésében lévő repülőgépének megjelent az árverési hirdetménye: ( www.mnvzrt.hu/palyazatok/egyeb/Arveresi_hirdetmeny_repulogep.html?query=mentőrepülő ) . Az országos jóságos mentőszolgálat utoljára - most már papír is van róla! - 2004. január 17-én rendelt meg ápolást a gépen. Azóta hagyták ezt is tönkremenni a ferihegyi betonon, amolyan igazi jó gazda módjára. Most aztán meg is hirdették egy mentőautó áráért. Az, hogy mennyi lesz a tárolási díj a reptér felé, csak a jogászkodásoktól függ majd, mert hogy az induló  összeg nagyjából a fele a kikiáltási árnak, az biztos. A nyomozati anyagot a Mi-2 flottához, amolyan halmazatiként nyugodtan hozzá lehet csapni...

 

A fenti tények ismeretében visszanézve kisebb csoda, amit a légimentésben elértünk. Csak sajnos már tudjuk, hogy minden csoda három napig tart... 

14 komment

Címkék: repülő mentő helikopter omsz


A bejegyzés trackback címe:

https://mentes-maskepp.blog.hu/api/trackback/id/tr473331884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Németh Zsolt 2011.11.08. 08:40:30

a szolgálatból kivont repülőgépeket egyébként már eladták, tehát egy magáncég tároltatja őket Pápán.
www.parlament.hu/irom39/02269/02269-0001.pdf

Viner Spicli 2011.11.08. 09:05:18

valakinek kellenek ezek a masinák. a repülő biztosan...

drover(fanyul társa) 2011.11.08. 09:05:26

A "tarka" gépek honvédségi jelzést és lajstromszámot viselnek.
Mi közük a mentőkhöz?
Marhaság a cikk.

zassz 2011.11.08. 09:30:25

pontosítás ráférne a cikkre. 40 éves mentésre alkalmatlan chopper kapcsán. A tipus a Bell UH-1 N Huey. A legtöbb példányan a legtöbb országban használt, folyamatosan fejlesztett vasróll van szó.

Csak Namban kb 100000 sebesüllt katona köszönheti neki, hogy sérüléstő számitott átlag 25 pwrcen belül tábori kórház műtőjében lehetett.

Másik dolog: egy gép kora sokadlagos szempont a B52 1954 óta repül kivonása 2040-ben esedékes a gazdag Usában. A Huey 1963 óta van, legutolsó update most zajlik. Ami számit a rep idő, felszállások száma, elterjedtség, üzemeltetői tapasztalat, update jellege. A mi leendő gépeinket 2000 utáni N változatok. Vess össze egy B, vagy H paraméter adatokat az N-nel és talán érrhetővé válik, miért irok. E körben célszerűbb lett volna előbb utánanézni, aztán irogatni. Nem kocsikról beszélünk, repülő eszköznél más az árképzés. Remélem, nem volt sértő a kritika. Egy ex pilóta

AczélGyuribácsi 2011.11.08. 09:32:36

A "blikktől" jutottam ide, ott egy fokozottan kamu és hatászvadász írást olvashattam.
Én barom azt hittem, hogy a forrás egy szakmai blog, de látom, hogy csak a szokásos bulvárszemetet találom...
Ez a rész eddig az év egyik legnagyobb blődlije:
"

A katonák közül sokan emlékeznek még arra, amikor Pápán búcsúrepülést végeztek a rendszerből kivont, egyébként előtte nem sokkal az oroszoknál nagyjavíttatott és az akkori világ sok országában még rendszerben álló gépekkel. Aztán ahelyett, hogy az állam, mint gondos gazda, értékesítette volna a bringákat, nem azt tette, hanem gondosan sorbaállítva, affélememento mori -ként leállította őket a pápai reptér betonjára. "
Az most lényegtelen, hogy a taszári Szu-22-esek lettek korábban felújítva, és azokat is Pápán tárolják, de lássuk be, a szerző úgy gondolja ezt a dolgot, mint amikor anyucival bemegy a játékboltba és kiveri a hisztit egy felhúzhatós kisautóért...
Van tudomása a nemzetközi szabályokról, szerződésekről, melyek a fegyverkereskedelmet, fegyvermegsemmisítést stb. szabályozzák és Magyarország aláírta ezeket?
Hallot a Varsói Szerződésről, a Nato-ról? A rendszerváltásról?
Tényleg úgy gondolja, hogy NATO tagként kiállók az ecserire és használtban eladok 20-50 Mig21-est - az ellenfélnek?
Vajon tudja, hogy akkoriban Románia, Bulgária vagy Jugoszlávia/Szerbia nem volt szövetségesünk? Hogy a Horvátok pár darab gépet tudtak csak üzemeltetni?
Biztos az USA is hóthüje, mert a régi gépeit "szárítja" inkább a sivatagban, mintsem eladja azokat???
De érdekes ez a rész is:
"Most jönnek újra mások levetett szutykai"
Ja értem! Ha a mi régi elavult, lestrapált Mi-2-eseinkről van szó az király!
A baj itt is abban van, hogy írni kéne a repülőeszközök üzemeltetésének, karbantartásának roppant szigorú magyar és nemzetközi előírásairól! Hogy hiába van a seregnek pár darab jobb állapotú masinája, ha el kell végezni rajtuk egy időszaki nagyjavítást majd az átépítést!
A szerző azt is bizton tudja, hogy az orosz (lengyel) Mi-2-eseket HOL nagyjavítják??? És mennyiért? Baráti országban vagy ellenségnél? Normál áron határidőre vagy olyan szovjet módszerrel...?
Olyan tárgyi csúsztatások meg láthatóan csak szándékos hatáselemek, miszerint az állami OMSZ gépeinek el nem adása, a javításuk vagy az "érthetetlen" tárolásuk mind egy OMSZ igazgató felelőssége...
.
Egy dolgot nem találtam az írásban:
Egy Mi-2-es nagyjavítási költésgét, a katonai változatok nagyjavítási költségét, a polgári repülésre való átépítésének költségét, a mentőcélú átépítés költségeit + az éves üzemeltetési költségeket + az éves karbantarási igény költségeit... Természetesen az aktuális értékek megemlítésével és az amortizációs értékcsökkeésre való kivetítést.
Ezzel szemben állítva egy mai nyugati gép beszerzési költségeit + a fenti további összegeket...

Na ezt megismerve talán átsiklana a józan ész a pápai ostobaságok felett...

Mentés - másképp 2011.11.08. 09:39:09

@Németh Zsolt: köszi a korrekt kiegészítést, ennek fényében az állami "fektetés" csak 2007-ig zajlott.

Mentés - másképp 2011.11.08. 09:44:17

@zassz: Tisztelt ex-pilóta! Nem sértő a kritika, nem is az igazából, hanem egy komment. A pontosság kedvéért: a Mo-nak átadni kívánt vasak NEM 2000 utáni gépek, hanem a 70-es években gyártott, jelenleg repülésből kivont gépek. Az pedig, hogy Vietnamban mekkora hőstettet hajtottak végre a gépek, nos az megkérdőjelezhetetlen, de ma már történelem. Csak egy párhuzam, hogy szemléletes legyek: a NYSA típusú mentőautók is rengeteg sérültet szállítottak valaha...

Mentés - másképp 2011.11.08. 09:45:52

@AczélGyuribácsi: Köszönöm az igen értékes hozzászólását. Köszönjük, Emese.

Mentés - másképp 2011.11.08. 09:50:32

@drover(fanyul társa): Rossz hírem van. Szövegértésből megbukott. Ui. a sorok között ott a lényeg: az ex-katonai gépek köezl 10 éven keresztül a légimentés eszközparkjához tartoztak, ma is OMSZ vagyonkezelésben vannak. Anno valamennyi tereptarka volt, sokáig úgy is repültünk velük, utólag festették őket kék-fehérre. Ami tereptarka maradt, az nem repült később, hanem hol alkatrész utánpótlást jelentett, hol csak a pénzt vitte, mint haszontalan vasdarab. Ettől még az OMSZ menedzsment felelőssége lett volna a sorsuk rendezése...

Suraki 2011.11.08. 11:42:32

A vadászrepülők értékesítését felesleges volt a cikkbe belekeverni, csak eltereli a lényegről a figyelmet. Az, hogy az OMSZ-nél sem lehet eldönteni, hogy a mentés vagy a pénzmosás az esődleges tevékenysége már meg sem lep. Néhány év letöltendőt biztos ott is kiosztanának egy nálunk tisztességesebben működő rendszerben. A légiközlekedési eszközöknél nem ritka, hogy hosszú évtizedekig használatban vannak, persze folyamatos korszerüsítés és felügyelet mellett. A célhoz kell eszközt választani és nem fordítva. Ami itt pofátlanság, hogy úgy kell vagyonokat fizetni az adóforintokból, hogy közben csak rohadnak a sarokban...na ezért viszont keményen büntetni kell(ene) az érintett döntéshozókat.

zassz 2011.11.08. 18:27:48

@Mentés - másképp:
Nem feszegetném a szövegértést. Sehol nem írtam azt, hogy a gépeket 2000. körül gyártották. Azt írtam, hogy az N változat technikai szinvonala felel meg a 2000-es évek UPGRADE-jének, tehát a szintrehozásnak. Ez azt jelenti, hogy hajtómű, sárkány, avionika korszerűsítése az aktuális szinvonalra. Nem Nysa, nem történelem, mert akkor - csak a tényleg egyszerűbb érthetőségért írva - a GofI 1976-ból, vagy a Passat I 1978-ból azonos kell legyen és nem csak a nevében a 2011.-es évjárat műszaki, stb szinvonalán álló új Golffal, Passattal. Gondolom nem így van, bár nem használom a tipusokat.

Az aerodinamika törvényei nem változtak az elmúlt pár millió évben. Tehát ha egy bevált repülőtárgyat sikerül alkotni, akkor az ha jól szolgált 1967-ben, most sem repül rosszabbul, mert miért is tenné?

DE lehet hatékonyabb:
egy helyett két hajtómű, nagyobb teljesítmény, kisebb fogyasztás mellett,
korszerű avionika ami a repüléshez szükséges irányító, mérő, kiszolgáló hardwert és szoftwert jelenti,
kettő helyett négy toll, amitól kiegyensúlyozottabb, halkabb, hatékonyabb, ui dupla felületen természetesen nagyobb felhajtóerő ébred azonos teljesítmény mellett is,
kompozit anyagok használata, és még sorolhatnám, mi a különbség a B, C, D, és az N között.

Szóval ennyit a Nysáról, amit én is ismerek, de MELLETTE azért a Huey-t is, bár még nem vezettem, sajnos.

De el kell mondani azt is, hogy ég és föld a különbség egy Mi2 (ismertebb nevén Csirkecomb) és már egy alap Huey között ergonómiában, stb.

Mellesleg mint már írtam, egy repülőeszköz legfontosabb fokmérője az eddig repült óra, (másképpen: még hátralévő üzemidő) illetve az upgrade foka. (a román MIG 21.-ek izraeli upgrade után hozzák a 90-es évek végi F-16 szintjét, míg alapból sose tudták volna. Ma is repülnek, és arra, amire kell nekik, tökéletes.) Vagy akár az F-16. 1974-ben repült először, a világ legelterjedtebb vadásza a sokadik up után leveri az európai vadászok- így Gripen - bármelyikét.
És hogy ne csak az én véleményem álljon itt: IHO.hu:
"Még nem választották ki a gépeket, de folynak a tárgyalások: minimum 25 évig repülhetnek nálunk az UH1-N-esek.Életkorukat tekintve félidősek a honvédelmi miniszter tájékoztatása szerint azok a helikopterek, amelyeket a honvédség az Egyesült Államok hadseregétől kap.

Hende Csaba egy jobbikos képviselő kérdésére adott írásbeli választ, eszerint az UH-1N helikoptereket a Bell Helicopter Company 1971 és 1979 között gyártotta az Amerikai Egyesült Államok Tengerészgyalogsága részére. Ezek között van a részünkre térítésmentesen átadásra tervezett 30 db UH-1N helikopter is, de a kiválasztásuk még nem történt meg, mivel az átadás részleteiről a tárgyalások folyamatban vannak - írja a miniszter, vagyis az átvehető helikopterek pontos gyártási idejét még nem tudni.

Az UH-1N helikopterekre a gyártó 17.500 repült órát javasol, és ebből ezek a helikopterek átlagosan 8-9000 órát teljesítettek, tehát az életkorukat tekintve félidősek – hangzik a miniszteri válasz, Hende hozzáteszi: a rendelkezésre álló helikopterenkénti közel 9000 repült óra – a Magyar Honvédség igényei alapján – minimum 25 év üzemben tartást tesz lehetővé.

Mentés - másképp 2011.12.01. 21:47:28

A sztori folytatódik... Újabb állami mutyi a láthatáron: index.hu/belfold/2011/12/01/nem_szabadulnak_meg_az_allami_romrepulotol/

Bizton állítom, h az államnak semmi szüksége erre a gépre. Ha valakinek mégis van 5lete, h milyen állami feladatra lehetne használni, hát ne kméljen, ossza meg...
süti beállítások módosítása