HTML

Érted ki megy?

Már több, mint 20 év mentési és kórházi tapasztalatával a hátam mögött, a modern légimentési hálózat kiépítése, majd számos külföldi projekt és egy 2015-ben létrehozott új cég után - most már az állami egészségügy partvonalán kívülről - lehet tükröt mutatni és kérdéseket feltenni, hogy tudjuk, mi történik, ha értünk jönnek. Pár év alatt megmutattuk a gyakorlatban, hogy lehet menteni másképp. Akkor miért ne folytathatnánk most így? Végülis mindenkit érhet baleset...

Friss topikok

  • lenarddr: Korrekt látlelet... Augiász istállója- Heraklész kerestetik..... (2019.06.28. 11:56) Money, money, money - avagy welcome to reality
  • Krinyo: Eltelt egy negyedév, és Burány még mindig a helyén, miközben az OMSZ-nál ég a ház... (2014.11.24. 16:18) Újratervezés. Forduljon meg, amíg lehet!
  • Krinyo: Eddig nem találkoztam olyan szakemberrel, aki ezt a döntést kicsit is elfogadhatónak nevezte volna... (2014.05.26. 18:41) RSI - szarva közt...
  • Madagaszár: Kedves Bajtársak! Gyönyörű döntés született mondhatom. Csak tudnám mi a f-ra vártak eddig... Kriny... (2014.03.04. 13:40) Vége
  • szolzsenyicin, az első szovjet antibiotikum: www.kormany.hu/download/f/3b/11000/Orsz%C3%A1gos%20Ment%C5%91szolg%C3%A1lat%20f%C5%91ig.pdf remél... (2013.12.04. 17:53) Mozi

Címkék

104 (1) 112 (1) 90 nap a Mentők közt (1) áek (1) aeromedical evacuation (1) AirMed (1) államelnök (1) államtitkár (3) Bajnai (1) baleseit (1) baleset (3) baleseti (1) bázis (1) bázisdemokrácia (1) béremelés (1) Berényi (1) bérezés (1) betegszállítás (1) blog (1) Büki szimpózium (1) bulvár (1) Burány (5) cenzúra (1) cloud (1) co payment (1) dakar (1) devecser (1) eduped (1) egészségügy (8) ellátás (2) emigráció (1) eu (1) facebook (1) fejlesztés (3) főigazgató (7) gazdálkodás (1) Gorove (2) gyerek (1) Győrfi (1) győrfi (2) háború (1) helikopter (9) Hende (1) Hoffmann (1) hóhelyzet (1) honvéd (1) honvédség (2) informatika (1) Isteni műszak (1) ítélet (1) jogerő (1) kamill (1) katasztrófavédelem (2) kockázatelemzés (1) kolontár (2) költségvetés (1) kommunikáció (1) kongresszus (1) kórház (1) korházszövetség (1) kötbér (1) közbeszerzés (1) kutatás-mentés (1) légimentés (21) légimentő (2) Légimentők (1) légimentők (3) légimentő vándorgyűlés (1) lélegeztetés (1) lemondás (5) Mártai (9) mártai (1) MÁV (1) mentés (32) mentésirányítás (1) mentésügy (2) mentő (2) mentőápoló (1) mentőautó (11) mentőhelikopter (7) mentők (10) mentők napja (1) mentőmunka (1) mentőrepülő (1) mentőszolgálat (9) Mentőszolgálat (1) Mikulás (1) miniszterelnök (1) Miskolc (1) MOK (1) ÖAMTC (1) olimpia (1) omsz (30) OMSz (1) OMSZ (27) Orbán (1) orvos (1) orvos-beteg kapcsolat (1) orvos elvándorlás (1) OTH (1) pályázat (1) paraszolvencia (1) parlagfű (1) per (1) PhD (1) plágium (1) politika (1) prehospitális ellátás (1) rendszerszemlélet (1) repülő (1) rezidens (1) Rózsa (1) RSI (1) Sándor Mária (1) sügősségi (1) sürgősségi (1) sürgősségi akadémia (1) sürgősségi szakma (1) szervezet (1) Szócska (9) szócska (2) szóvivő (3) TEK (1) Télapó (1) Temesvári (2) TIOP (1) tiop (2) traumatológia (1) ünnep (1) vezetőség (1) Vízimentők (1) vörösiszap (2) Címkefelhő

2011.10.10. 04:18 Mentés - másképp

Vörösiszap - amiről eddig senki nem beszélt

 2011. október 4.

 

Nem sokkal ebéd után kezdődött az őrület.

 

Én dél körül végeztem a Hungaroringen, a MOK vezetéstechnikai tréninget egyeztettem. Füredről hívtak, hogy valamilyen bizonytalan eredetű esemény történt a közelben, személyi sérülésről nem tudnak, de olyan "furcsa infók vannak a rádióban". Gyanús lett a dolog, kéklámpa fel, irány Budaörs, TETRA közelbe, telefon mellé, valami volt a levegőben... 

 

Ami aznap történt, mindenki előtt ismert. Sok száz ember mentette Magyarország valaha volt legnagyobb katasztrófájának áldozatait. Amit viszont nem tudnak - mert soha senki nem kérdezte, sőt voltak, akik tudatosan agyon is hallgatták: az ország történetének egyik legösszetettebb légimentési mentőakciója zajlott délután fél kettő és este 10 óra között.

 

 Útközben érkezett az első megkeresés, van egy szemsérült kisgyerek Kolontáron, kérik a helikoptert. Czirner Jóskával egyeztettem, menjenek ki, de ha már repülnek, akkor nézzenek is szét fentről. 10 perc múlva megérkezett az első korrekt infó a levegőből a kiterjedésről, amiből sejteni lehetett, hogy komoly problémára, klasszikus tömeges eseményre, dinamikus kárhelyre számíthatunk. 

 

Ahogy jöttek az infók egyre több sérültről, egyre kaotikusabb helyzetről, úgy léptünk mi is. A füredi gép után, amelyik átmenetileg Kolontáron maradt, a sármellékit riasztottuk a devecseri kárhelyre. Később felhoztuk Pécset is, majd negyedik egységként a budaörsi helikopter indult le.

Budaörsön megosztottuk a feladatokat. Kelemen Péter volt a koordinátor, vérprofi módon rádiózta végig a teljes napot. Ő tartotta a kapcsolatot a gépekkel, intézte a logisztikát, a tankolást és persze a keleti országrész "normál", napi munkáját is szervezte. Kapkodásnak, össze-visszaságnak nálunk nyoma sem volt. 

Kádár Balázs orvosigazgatóként az egészségügyi társszervekkel, kórházakkal, az ÁNTSZ-szel tartotta a kapcsolatot, az OMSZ-os kárhelyparancsnokokkal  egyeztetett a folyamatosan változó helyzetről, az ellátási igényekről.

Én a stratégiát határoztam meg, a KICS-csel egyeztettem, a katonai gépek bevetését és felszállását kezdeményeztem, a sajtóval tartottam a kapcsolatot.

 

Délután 3 körül látszott, hogy a sérültek száma egyre nő, a környék kórházai be fognak dugulni és a mentőhelikopterek kevesek lesznek a nagyszámú sérült elszállításához. (Alaptétel, hogy minél jobban szét kell teríteni a sérülteket, tehermentesítendő a kórházi oldal.) Ekkor döntöttem úgy, hogy amit évekig tervezgettünk, elméletben a katonai kollégákkal kidolgoztunk, közös egyetértésen alapuló szakmai koncepció szintjén mind az előző, mind a mostani honvédelmi miniszter asztalára letettünk, azt a gyakorlatban is próbáljuk ki. 

 

 Mindössze 3 telefon után, a budaörsi légimentő bázisról koordinált riasztás után a pápai kutató-mentő helikopter elindult Devecserre. Civil kezdeményezés után, szoros együttműködésben a mentőhelikopterekkel éles bevetésre indult a Magyar Honvédség gépe.

Tájékoztattam a KICS-et, hogy Budapestre is hozunk sérülteket katonai géppel. Tekintettel arra, hogy a Honvéd Kórház nem tudta direktben fogadni a honvédségi helikoptert, a budaörsi reptérre rendeltük a mentőautókat. El kell ismerni, a KICS és különösen Göndöcs Zsigmond korrekt és konstruktív volt. Nem kérdőjelezte meg a döntésünk helyességét, egyeztetett az ÁEK-kel, küldték a kocsikat a sérültekért a reptérre. 

Időközben egy további gépet igényeltem a katonáktól, akik egy szolnoki szállító helikoptert tudtak adni. Vele több mint egy tucat sérültet hozattunk fel Budapestre. 

 

A nap végéig összesen hat helikopter 29 súlyosan sérült embert szállított a különböző kórházakba. Mind a hat, egészségügyi munkát végző gép mozgását Budaörsről koordináltuk, a tudtunk nélkül az OMSZ nem küldhette őket sehova. A "Szikla" a legjobb partnerünk volt, Törőcsik Jenőék ugrottak minden kérésünkre. Szinte észrevétlenül elhárítottunk egy kisebb műszaki hibát, végrehajtottuk az ország modern légimentési rendszerének és a MH gépeinek első közös, éles bevetését. Este 10 felé irgalmatlanul kimerülten, de rengeteg tapasztalattal a hátunk mögött zártuk az első napot. Olyat tettünk, amit korábban soha senki.

 

A következmények? A sikert mindenki magáénak tudta be, csak volt kollégáimról felejtkeztek el (épp úgy, mint Massa balesete során...). A "köszönöm" szó senkinek nem hagyta el a száját ( www.kormany.hu/hu/nemzeti-eroforras-miniszterium/egeszsegugyert-felelos-allamtitkarsag/hirek/egeszsegugyi-szervezetek-reszesultek-elismeresben-a-vorosiszap-katasztrofa-altal-okozott-serulesek-ellatasaert ), pedig a légimentők igencsak megérdemelték volna az elimerést. Közel két tucat légimentő dolgozott közvetve, vagy közvetlenül a vörösiszap katasztrófa első két napján a kárhelyen, ennek fontosságát sajnos egyik "illetékes elvtárs" sem ismerte el, még az OMSZ-nál sem...

 

Az katonákkal való együttműködés szükségességét és létjogosultságát nem csak a közvetlen szakma vetette fel, civil portálokon is cikkeztek róla (ld.: www.kerozingozos.hu/2010/10/08/vorosiszap-katasztrofa-utolso-figyelmeztetes/ ). Sajnos a katonákkal közösen megírt, szakmai koncepcióból eddig vajmi kevés valósult meg, de a kis eredmény is eredmény. A tapasztalatok birtokában a MH helikoptere végre berepülhette a Honvéd Kórház leszállóját, a fénytechnika telepítése pedig közbenjárásunkra elkezdődött.

 

Az, hogy csak ennyi jutott, nem a mi hibánk. Férfimunka volt, a javából.

 

Emlékezzünk csendben.

26 komment

Címkék: mentés omsz légimentés vörösiszap devecser kolontár


A bejegyzés trackback címe:

https://mentes-maskepp.blog.hu/api/trackback/id/tr973285772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rockjano 2011.10.10. 12:01:01

Gratulálunk

Remek munka volt.
Sok sikert a továbbiakhoz.

És nagyon jó lenne ha ez a része is sokkal több forrást kapna a mentésnek.

Akármikor történhet egy még ennél is sokkal súlyosabb katasztrófa...

Háló Őr 2011.10.10. 12:28:53

Nagyon jó, izgalmas poszt, és gratulálok a mentéshez! Jó tudni, hogy az országban annyi gond mellett vannak ilyen kemény legények, akire vész esetén számíthatunk. Azt el tudod árulni, kik voltak akik "tudatosan agyon is hallgatták" a légimentést?

mergo 2011.10.10. 12:43:56

Ne aggódj, ha valami rosszul sült volna el, biztos meg lenne említve a légimentés, mint "szervezetlenahelyzetetnemfelismerőésvagyrosszulkezelővagyvalamihasonló" vonatkozásban.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.10.10. 12:51:47

Csatlakozom az előttem szólókhoz és köszönjük!

Jó tudni, h van ami működik ebben az országban holott elég sokan dolgoznak rajta (főleg a politika), h lehetőleg minél nagyobb legyen a káosz.

Pedig a ti esetetek is bizonyítja, h nem a kisembereken múlik a felemelkedés, azokban benne van az akarat és a tettrekészség. De ha nem hagyják, csak úgy csinálnak mintha, akkor nincs mit tenni...

_pgpetike 2011.10.10. 13:33:42

Ha nem baj, publikáltam a blogpost-ot az rchelicopter.hu-n

StopSzmog 2011.10.10. 14:03:58

Gratulálok!
És köszönöm.

(a Honvéd Kórház miért nem tudta direktben fogadni a honvédségi helikoptert?)

fingerbangs 2011.10.10. 14:05:04

Mindenkeppen jar a koszonet, de elgondolkodtato, hogy hazank csak nagy nehezen tud egy katasztrofahoz 6db (!) ilyenolyan legimento egyseget osszeszedni, es ez is mar emlitesre melto aldozat meg egyuttmukodes eredmenye, szanalmas.

Idet 2011.10.10. 15:14:30

Legalább mi tudunk róla, akiket a legközelebb esetleg érinteni fog a következő katasztrófa! Köszönöm, azok helyett is, akik nem köszönték meg.
Reméljük, nem Paks lesz a legközelebb eldurranó objektum...

hallari 2011.10.10. 15:19:22

Hiánypótló poszt! Mint (volt) logisztikust, engem is érdekelt mindig is a légimentés háttere, de sajnos a hazai média eddig nemigen adott semmi használható információt. Ez az írás viszont remekül érzékelteti a háttérmunkát. Az összefogás pedig példaértékű, gratulálok hozzá! És természetesen köszönet az empatikus hozzáállásért, ritkaság mostanában.

www.Bisex.hu · http://www.bisex.hu/aff/99e46a59d4f8188eda373d36ecd8cc3a 2011.10.10. 15:57:27

és gondolom a jutalomból sem részesültetek, amiket az 1 éves évfordulón osztogattak publikusan, és a zárt ajtók mögött maguknak. (Mert erről se feledkezzünk meg) Bezzeg, ha valamelyik miniszter anyagilag érdekelt lenne a légi mentésben, akkor agyba-főbe dicsérnének benneteket :)

TUP 2011.10.10. 16:00:52

@Háló Őr: Először is köszönet mkinek az elismerésért. Hogy kik hallgatták agyon: a Szócska tárca és sajnos maga az OMSZ vezetősége. Az okok miatt indult pont ez a blog. Folyt. köv. holnap...

Ferri.HU · http://www.ferri.hu/ 2011.10.10. 16:22:07

Nagyon színvonalas írás.! Jó lenne, ha nagyobb nyilvánosságot kapna, hogy vannak ilyen emberek akikre mindig minden körülmények között lehet számítani. Munkájukat, hivatásukat nem a pénz motiválja, nem a hírnév, hanem valami sokkal magasabb...
Sokkal több elismerést és megbecsülést érdemelnének!

yoda-jedi 2011.10.10. 16:55:58

de legalább nem akadályozták a qva debil hivatalok (állami intézmények) a munkátokat...

KÖSZÖNJÜK!

(helyettük egy magyar polgár)

ja és az írás is vérprofi munkáról árulkodik. sallangmentes tények.

Acmee 2011.10.10. 17:01:12

Gratulálok Nektek így utólag is. Amúgy a katasztrófa után egy évvel gratulálhatunk az építőiparnak is, mivel átadták az újjáépített részeket. Barátom az újjáépítésen dolgozott, véleménye szerint mindenki odatette magát rendesen, hogy a katasztrófa nyomait eltűntessék, a károsultak új házait minél hamarabb befejezzék.

Dr.Betépett felhasználó 2011.10.10. 17:53:36

@yoda-jedi: Tudod miért nem?Mert mire kapcsoltak,addigra lezajlott a mentés.Nem volt idejük kukacoskodni.

ellentengernagy 2011.10.10. 18:50:19

Sajnos soha nem azoké a köszönet, a hála és a megbecsülés akiket illet. Pedig járt/jár nekik!!! Köszönjük a munkátokat!

yoda-jedi 2011.10.10. 18:59:17

@Betépett felhasználó: egyre többet lesz szükség ilyen ÁLDOZATOS SZORGALMAS ÉRTELMES CIVILEKRE

mert az állam impotens buta lusta debil intézményei miatt EGYRE TÖBB KATASZTRÓFA LESZ... egyre lejjeb van a léc...

tipante 2011.10.10. 19:06:38

Szép munka volt!
A hivatalos dicséretet viszont általában olyanok osztják, akik közvetlenül nem vettek részt az eseményekben. Így azok részesülnek ebben, akiket befolyásos pártfogóik kellő súllyal tudnak képviselni a döntéshozónál.
Nos, az internetnek az egyik nagy haszna, hogy mindenki megírhatja a saját történetét és eljuttathatja a széles közönségnek. A hivatalos dicséret elmaradása önmagában lényegtelen. Ezzel amúgy is inkább csak magukat fényezik a politikusok. Az aggasztó az, hogy az erőforrások elosztásánál is ugyanazok a befolyásos pártfogók bábáskodnak, akik a dicséretosztásnál is súgnak. Mese nincs, szükség van az érdekérvényesítő képességre, ehhez megint csak jó segítség lehet az internet.

kinsbourne 2011.10.10. 21:08:17

Példaértékű! Tanítani kellene - kérte már valaki? - (és főleg megbecsülni)! Köztünk járnak névtelenül, közben pedig az új ruha alatt van, aki meztelen.....
Akiket megmentettek, nem felejtenek.

Crane (törölt) 2011.10.11. 13:48:08

Büszkeséggel tölt el, hogy a hazánkban ilyen nagyszerű, és remek emberek dolgoznak és fáradoznak nap mint nap azért, hogy embertársaikat megmentsék a bajból!

Megértem azt a dühöt, amit éreznek azért, hogy a munkájuk nincs kellően megbecsülve és értékelve, de azt hiszem, egyetlen egy plecsni sem érhet fel azzal az elismeréssel, mint amikor egy megmentett ember kiejti a száján azt a szót, hogy "Köszönöm!".

És ezt ők tudják a legjobban! Ezért csinálják!

Nagyszerű emberek!

Mentés - másképp 2011.10.11. 16:08:32

@Crane: Teljesen igaz, egyikünk sem a plecsnikre vágyott - sokkal többet jelent valóban a fenti kommentek sora, ill. a Díszhuszár c. posztomba bemásolt levél. Ugyanakkor a hivatalos elismerés egyfajta erkölcsi megbecsülést jelentett volna, a munkánk elismerését. Ehelyett a cég lefejezése következett, sem én, sem helyettesem nem dolgozunk már ott, a minisztériumi ünnepség után pár nappal rúgtak ki minket indoklás nélkül. De elismerem, elég hülye forgatókönyv lett volna plecsni után egy héttel selyemzsinórt adni... :/

yoda-jedi 2011.10.11. 16:13:53

@Mentés - másképp: ez nem jött le nekem eddig... hogy "érdemei" el nem ismerése mellett még meg is szüntették a csapatot....

ez helikopteres mentőbázis volt? független? alapítvány?

Mentés - másképp 2011.10.11. 17:18:57

@yoda-jedi: A cég állami cég a mai napig. Működik - úgy, ahogy, én nem minősítem. Csak engem, mint a cég vezetőjét és helyettesemet, az orvosigazgatót rúgtak ki az OMSZ-os felettesek.