A rendszerhibák mindennaposak, de egy-egy komolyabb figyelmet kapó esemény kapcsán talán a már fásult közvélemény és a média receptorai is érzékenyebbek, talán kevésbé mennek el az események mellett, talán felkapják a fejüket a kérdésekre. A részvét és a sajnálat érzése mellett ugyanis a düh bizony kérdéseket generál.
A Kapuvár melletti busztragédia kapcsán a leglényegesebb kérdés a pápai légimentőbázis helyzete. Míg a kárhely felszámolásában a számos földi mentőegység mellett - amúgy helyesen - 3 helikopter személyzete is közreműködött, és ezt a hivatalos kommunikáció kvázi büszkén közölte is, azért szakértő szemmel nézzünk a dolgok mögé.
Az ellátás és a kárhely felszámolásának idejéről természetesen konkrét adataim - még - nincsenek, ám a szikár tények igenis elgondolkodtatóak.
Magyarország modern légimentésének fejlesztése, a lakosság helikopteres mentési kapacitáshoz való 15 percen belüli hozzáférésének, így az esélyegyenlőség biztosításának fejlesztése 2010 végén megakadt. Ugyan egy világos, végrehajtásában lépésről-lépésre, az időnkénti szembeszél ellenére is haladó koncepció mentén már 2009-re jogerős építési engedély is rendelkezésre állt az ország északnyugati részének ellátásáért felelős pápai légimentő bázis felépítéséhez, mégsem szállhatott fel a Kapuvár melletti kárhelyhez mindössze 45 km-re lévő potenciális bázisról helikopter.
Hiába történt meg 2010-ig a beruházás területének előkészítése, a teljes fedezetet az OMSZ a mai napig nem biztosította a légimentőknek, sőt. Maga a légimentők azóta elküldött vezetője, Temesvári Péter szabotálta el a korábbi fejlesztések folytatását. A 2011 februárjától datálódó események, az inkompetens vezetők kinevezése, a parttalan ötletelések, a széles körben szakmailag egyeztetett és elfogadott koncepciót, a befektetett milliókat agyi harántimpulzusok mentén dobták a kukába - és hagyták ezzel a mai napig 15 percen belül elérhető helikopteres kapacitás nélkül az ország egy jelentős és közlekedési balesetek szempontjából különösen veszélyeztetett részét.
2012 nyarán már megnyomtam az alarm gombot (ld. "Bázisdemokácia", http://mentes-maskepp.blog.hu/2012/06/06/bazisdemokracia_2 ), ám a gőgös és buta vezetés a mai napig simán megvezeti a minisztériumot és annak hozzá nem értő államtitkárát. Megy a gittrágás, aminek eredményeként Kapuvárra nem riaszthattak egy alig 10 percre lévő mentőhelikoptert, hanem 98, 101 és 152 km-ről, azaz minimum 25, de inkább 40 percnyire lévő helikopterek érkezhettek sorban (amennyiben a "legközelebbi" balatonfüredi, sármelléki és budaörsi gépek lettek riasztva).
Számos, az ellátással, annak idejével kapcsolatos szakmai kérdésem lenne, de ne vesszünk el a részletekben. Koncentráljunk Pápára és Magyarország ény-i régiójának mentőhelikopteres ellátására. Természetesen kérdéseimre nem várok választ, hisz ma nem működik normális szakmai kontroll (bővebben ld.: http://mentes-maskepp.blog.hu/2013/08/27/egeszsegugyunk), de lássuk hát, mit tennék fel az érintetteknek:
- Egy világos, széles körben elfogadott szakmai koncepció felrúgása, az érintett lakosság esélyegyenlőséghez való jogának hosszú éveken át való negligálása kimeríti-e a foglalkozás körében elkövetett szándékos veszélyeztetés bűntettét?
- Az arra költött milliók veszni hagyása, a beruházásra potenciálisan felhasználható közel 100 milliós eredménytartalék elherdálása kimeríti-e a gondatlan gazdálkodás és vezetői alkalmatlanság tényét?
- A potenciális fejlesztésre rendelkezésre álló sok milliárdos EU-s fejlesztési pénz elkótyavetyélése kapcsán lesz-e valaha számonkérés? (http://hvg.hu/hvgfriss/2013.36/201336_zavarok_a_mentesfejlesztesben_tul_lassan_si)
- Lesz-e Magyarországon valaha még olyan rendszer, ami nem politikai - haveri, hanem szakmai alapon választ ki vezetőket, a felelősöket pedig hasonló módon kéri egyszer számon?
A fentieken túl számos egyéb kérdés kavarog még bennem, de félő, sok tragédiának kell még bekövetkeznie, mire a felelősök elkezdenek egyáltalán elgondolkodni a kérdésekre adandó válaszokon.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.