HTML

Érted ki megy?

Már több, mint 25 év mentési és kórházi tapasztalatával a hátam mögött, a modern légimentési hálózat kiépítése, majd számos külföldi projekt és egy 2015-ben létrehozott új cég után - most már az állami egészségügy partvonalán kívülről - lehet tükröt mutatni és kérdéseket feltenni, hogy tudjuk, mi történik, ha értünk jönnek. Pár év alatt megmutattuk a gyakorlatban, hogy lehet menteni másképp. Akkor miért ne folytathatnánk most így? Végülis mindenkit érhet baleset...

Friss topikok

  • szabidoki: Nem annyira a konkrét esetre reagálnék hanem általánosságban a bejelentő meg az irányítás viszonyá... (2023.05.11. 20:55) A Gálvölgyi-ügy margójára
  • Mentés - másképp: @szolzsenyicin, az első szovjet antibiotikum: Ez önmagában igaz, hisz több ember nem lenne, de min... (2021.03.31. 10:59) Segítség? Segítség!
  • kvadrillio: COVID...NEM ÍGY KELL MEGHALNI !!!„Nem tudjuk, hogyan fogunk meghalni, de így senki nem szeretne” –... (2021.01.31. 22:35) Oltani, vagy nem oltani, az itt a kérdés.
  • cardiobascuralis: A németeknél nem vörösek, hanem pirosak vagyunk. A vörös a narancssárga és a piros között elhelyez... (2021.01.08. 17:50) COVID Sims
  • CSOKKI MÁLNA: @HaD: mfor.hu/cikkek/makro/remdesivir-a-jarvanyugyi-szakerto-szerint-erthetetlen-miert-titkosak-... (2020.11.25. 21:51) Magad, Uram...

Címkék

#maradjotthon (1) 104 (1) 112 (1) 90 nap a Mentők közt (1) áek (1) aeromedical evacuation (1) AirMed (1) államelnök (1) államtitkár (3) ápolók (1) Bajnai (1) baleseit (1) baleset (3) baleseti (1) bázis (1) bázisdemokrácia (1) béremelés (1) Berényi (1) bérezés (1) betegellátás (1) betegszállítás (1) blog (1) Büki szimpózium (1) bulvár (1) Burány (5) cenzúra (1) cloud (1) COVID-19 (6) co payment (1) dakar (1) devecser (1) eduped (1) egészségügy (8) ellátás (2) emigráció (1) eu (1) facebook (1) fejlesztés (3) főigazgató (7) gazdálkodás (1) Gorove (2) gyerek (1) Győrfi (1) győrfi (2) háború (1) helikopter (9) Hende (1) Hoffmann (1) hóhelyzet (1) honvéd (1) honvédség (2) humánpolitika (1) informatika (1) Isteni műszak (1) ítélet (1) jogerő (1) kamill (1) katasztrófavédelem (2) kockázatelemzés (1) kolontár (2) költségvetés (1) kommunikáció (1) kongresszus (1) kórház (3) korházszövetség (1) kötbér (1) közbeszerzés (1) kutatás-mentés (1) légimentés (21) légimentő (2) légimentők (3) Légimentők (1) légimentő vándorgyűlés (1) lélegeztetés (1) lemondás (5) Mártai (9) mártai (1) MÁV (1) mentés (32) mentésirányítás (1) mentésügy (2) mentő (2) mentőápoló (1) mentőautó (11) mentőhelikopter (7) mentők (10) mentők napja (1) mentőmunka (1) mentőrepülő (1) mentőszolgálat (9) Mentőszolgálat (1) Mikulás (1) miniszterelnök (1) Miskolc (1) MOK (1) munkanélküliség (1) ÖAMTC (1) olimpia (1) oltás (2) OMSz (1) omsz (30) OMSZ (27) Orbán (1) orvos (1) orvos-beteg kapcsolat (1) orvos elvándorlás (1) OTH (1) pályázat (1) paraszolvencia (1) parlagfű (1) per (1) PhD (1) plágium (1) politika (1) prehospitális ellátás (1) rendszerszemlélet (1) repülő (1) rezidens (1) Rózsa (1) RSI (1) Sándor Mária (1) sügősségi (1) sürgősségi (1) sürgősségi akadémia (1) sürgősségi szakma (1) szakdolgozók (2) szervezet (1) Szócska (9) szócska (2) szóvivő (3) TEK (1) Télapó (1) Temesvári (2) TIOP (1) tiop (2) traumatológia (1) ünnep (1) vakcina (1) vezetőség (1) Vízimentők (1) vörösiszap (2) Címkefelhő

2013.09.08. 23:04 Mentés - másképp

Kérdések

A rendszerhibák mindennaposak, de egy-egy komolyabb figyelmet kapó esemény kapcsán talán a már fásult közvélemény és a média receptorai is érzékenyebbek, talán kevésbé mennek el az események mellett, talán felkapják a fejüket a kérdésekre. A részvét és a sajnálat érzése mellett ugyanis a düh bizony kérdéseket generál.

A Kapuvár melletti busztragédia kapcsán a leglényegesebb kérdés a pápai légimentőbázis helyzete. Míg a kárhely felszámolásában a számos földi mentőegység mellett - amúgy helyesen - 3 helikopter személyzete is közreműködött, és ezt a hivatalos kommunikáció kvázi büszkén közölte is, azért szakértő szemmel nézzünk a dolgok mögé.

Az ellátás és a kárhely felszámolásának idejéről természetesen konkrét adataim - még - nincsenek, ám a szikár tények igenis elgondolkodtatóak.

A kárhely a levegőből - forrás: facebook.com

A kárhely a levegőből - forrás: facebook.com

Magyarország modern légimentésének fejlesztése, a lakosság helikopteres mentési kapacitáshoz való 15 percen belüli hozzáférésének, így az esélyegyenlőség biztosításának fejlesztése 2010 végén megakadt. Ugyan egy világos, végrehajtásában lépésről-lépésre, az időnkénti szembeszél ellenére is haladó koncepció mentén már 2009-re jogerős építési engedély is rendelkezésre állt az ország északnyugati részének ellátásáért felelős pápai légimentő bázis felépítéséhez, mégsem szállhatott fel a Kapuvár melletti kárhelyhez mindössze 45 km-re lévő potenciális bázisról helikopter.

Hiába történt meg 2010-ig a beruházás területének előkészítése, a teljes fedezetet az OMSZ a mai napig nem biztosította a légimentőknek, sőt. Maga a légimentők azóta elküldött vezetője, Temesvári Péter szabotálta el a korábbi fejlesztések folytatását. A 2011 februárjától datálódó események, az inkompetens vezetők kinevezése, a parttalan ötletelések, a széles körben szakmailag egyeztetett és elfogadott koncepciót, a befektetett milliókat agyi harántimpulzusok mentén dobták a kukába - és hagyták ezzel a mai napig 15 percen belül elérhető helikopteres kapacitás nélkül az ország egy jelentős és közlekedési balesetek szempontjából különösen veszélyeztetett részét.

2012 nyarán már megnyomtam az alarm gombot (ld. "Bázisdemokácia", http://mentes-maskepp.blog.hu/2012/06/06/bazisdemokracia_2 ), ám a gőgös és buta vezetés a mai napig simán megvezeti a minisztériumot és annak hozzá nem értő államtitkárát. Megy a gittrágás, aminek eredményeként Kapuvárra nem riaszthattak egy alig 10 percre lévő mentőhelikoptert, hanem 98, 101 és 152 km-ről, azaz minimum 25, de inkább 40 percnyire lévő helikopterek érkezhettek sorban (amennyiben a "legközelebbi" balatonfüredi, sármelléki és budaörsi gépek lettek riasztva).

Számos, az ellátással, annak idejével kapcsolatos szakmai kérdésem lenne, de ne vesszünk el a részletekben. Koncentráljunk Pápára és Magyarország ény-i régiójának mentőhelikopteres ellátására. Természetesen kérdéseimre nem várok választ, hisz ma nem működik normális szakmai kontroll (bővebben ld.: http://mentes-maskepp.blog.hu/2013/08/27/egeszsegugyunk), de lássuk hát, mit tennék fel az érintetteknek:

- Egy világos, széles körben elfogadott szakmai koncepció felrúgása, az érintett lakosság esélyegyenlőséghez való jogának hosszú éveken át való negligálása kimeríti-e a foglalkozás körében elkövetett szándékos veszélyeztetés bűntettét?

- Az arra költött milliók veszni hagyása, a beruházásra potenciálisan felhasználható közel 100 milliós eredménytartalék elherdálása kimeríti-e a gondatlan gazdálkodás és vezetői alkalmatlanság tényét?

- A potenciális fejlesztésre rendelkezésre álló sok milliárdos EU-s fejlesztési pénz elkótyavetyélése kapcsán lesz-e valaha számonkérés? (http://hvg.hu/hvgfriss/2013.36/201336_zavarok_a_mentesfejlesztesben_tul_lassan_si)

- Lesz-e Magyarországon valaha még olyan rendszer, ami nem politikai - haveri, hanem szakmai alapon választ ki vezetőket, a felelősöket pedig hasonló módon kéri egyszer számon?

A fentieken túl számos egyéb kérdés kavarog még bennem, de félő, sok tragédiának kell még bekövetkeznie, mire a felelősök elkezdenek egyáltalán elgondolkodni a kérdésekre adandó válaszokon.

Szólj hozzá!

Címkék: mentőhelikopter légimentés bázisdemokrácia Temesvári Pápa légimentők


A bejegyzés trackback címe:

https://mentes-maskepp.blog.hu/api/trackback/id/tr745501324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása