Bázisdemokrácia - ha jól emlékszem ezzel a címmel volt egy sorozat pár évvel ezelőtt a Kossuth Rádióban, illetve annak webes felületén a légimentő bázisok elhelyezéséről.
Akkor, 2008 környékén dúlt a Szeged-Szentes vita, ami végül a szikár szakmai érvek győzelmével zárult a politikai nyomulás és vezetői arrogancia, a szervilis behódolás és hozzá nem értés felett. Mindehhez kellett részünkről egy nagy adag következetesség és szakmaiság, bátorság, józan ész, széleskörű társadalmi összefogás és persze a sajtó érdeklődése.
A konzekvensen szajkózott szakmai érveket így végül az is megértette, aki életében nem foglalkozott egészségügyi rendszerfejlesztéssel, többek között az egyébként feltehetően laikus újságíró is. Akiknek ez mégis kifejezetten nehezen ment, nos ők azok a döntéshozók voltak, akiknek az Isten széket adott, de mást nem nagyon.
Akkortájt kicsit olyan lett ez az egész "saga", mint egy brazil szappanopera és a magyar foci keveréke: elnyúlt és nem EB kompatibilis, ám mindenki belebeszélt. Siettem is a lehetőségekhez képest a következő bázis felépítésével, mert tartottam tőle, hogy csak az ragad, ami tapad. Azaz csak azt nem ötletelik újra szét, ami már felépült. Minden esetre a szentesi bázis átadásakor joggal hihettem, hogy egyszer és mindenkorra beleégett az érintettek agykérgébe, hogy a szakmai érvek ellen menni egyéb okok miatt, nos az legalábbis kockázatos.
Hogy ma újra a témáról írok - és már elsősorban állampolgárként tiltakozva és csak másodsorban szakértőként elemezve - azt egy, a minisztériumnak készített előterjesztés apropója adja, amit az OMSZ jelenlegi főigazgatója szignál és a légimentők bukott ügyvezetője jegyez. És itt máris álljunk meg egy szóra.
A fenti két vezető szakmai kompetenciája és hozzáértése a kérdésben azonnal megkérdőjelezhető, hiszen előbbi felelős vezetőként tavaly februárban a légimentők első emberévé tette utóbbit, akit decemberben már nem is tartott arra alkalmasnak, hogy hosszú távon a légimentést vezesse és idén májusban véglegesen le is cserélte. Milyen kompetenciával bírhatnak a témában hát azok, akik egyrészt megalapozatlan döntéseket hoznak, másrészt jól működő rendszereket kisiklatnak, de legalábbis vakvágányra vezetnek? Szakmai alapjuk biztosan nincs, a többiről pedig ebben a kontextusban most nem beszélek. Arra pedig nagy tételben fogadnék, hogy az újabb ügyvezetőnek fogalma nincs az egészről, simán átléptek rajta. Isten hozta az OMSZ-os bábszínházban.
Az anyag stilárisan, központozásilag is gyenge fércmű benyomását kelti, de bárcsak ez lenne a legnagyobb baja. Tartalmilag is gyenge lábakon áll, számos csúsztatástól, ellentmondástól terhelt, szakmai kérdéseket nem egyszer érzelmi oldalról közelít meg. Lássuk a tartalmi részt.
Budaörs, Pápa, Sármellék, Szekszárd, Szentes, Debrecen, Miskolc + Balatonfüred volt az a rendszer, ami mentén Magyarország légimentése hatékonyan segíthette volna a földi mentést. Hosszú távon számítva egy előbb-utóbb modernizálódó katonai kutatás-mentésre, kielégítve az esélyegyenlőség, a szakmai elvárások és a költséghatékony gazdálkodás igényeit, de mindenek előtt szem előtt tartva a mentés prioritását. Mindezt 20-25 évre előre tervezve.
Ezzel szemben ma a számos verzió között "abszolút ideális telepítés" címen megemlítésre kerül a Nagycserkesz, Örménykút, Nagyút, Tordas, Köcsk, Kaposgyarmat és Imrehegy kabaréba illő variációja, javaslatként pedig a Balatonfüred, Budaörs, Hajdúsámson, Sárvár, Szentes, Mezőköved, Szentes városok kerültek előadásra. Igen, jól látják, csak 7 bázissal számolnak már a tervezetben úgy, hogy később Füredet is bezárnák és Fonyódra helyeznék. Az anyagban azt is leírják, hogy a bázisok több hetes leállásával kell számolni a jövőben, további helikopter beszerzésére nincs lehetőség, pedig közel fél milliárd forint állt még az év elején is rendelkezésre. Kár, hogy a tendert elszúrták.
A további részletes elemzés helyett a történet abszurdítását kell aláhúznom. Sok évvel ezelőtti félelmeim beigazolódtak, csak ahhoz nem nyúlnának hozzá, ami kemény munkával elkészült. A többi helyen újra indul a parttalan ötletelés, pedig az eredetileg tervezett és a magyarországi légimentés szemponjából valamennyi változó kompromisszumos figyelembe vételével előkészített helyszínek közül három(!) helyen is jogerős építési engedélyekkel, jelentős önerővel bírt a cég. Érthetetlen, hogy mi indokolja most a téma asztalra kerülését, mi adhatta az apropót az újabb ötletelésre, ha nem az, hogy az EU-s forrás megnyitása még mindig csak tervezési szakban van. Az, hogy a teljes fedezet még mindig nem áll rendelkezésre pedig éppenséggel annak az ötletelésnek és koncepciótlanságnak köszönhető, ami miatt a TIOP 2.2.1 program 2007 óta tetszhalott állapotban van és a mai napig nem indulhatott el. (a témáról bővebben: www.mentes-maskepp.blog.hu/2012/01/23/a_szarka_farka_2 ) A magukat "szakmai vezetőknek" titulálók felelőssége pedig óriási, hiszen a közigazgatás sajátos működési logikája mentén az aktuális politikusoknak - érthető módon - fogalmuk nincs a valódi problémákról és az azokra adandó szakmai válaszokról. Azokat pont az ilyen előterjesztésektől várják.
A légimentésért hosszú éveken át felelős vezetőként mára már beletörődtem, hogy munkánk eredményei lassan elenyésznek, de állampolgárként tiltakozom, hogy dilettáns ötletelések mentén percemberek vesztegessék adóforintjaimat, a rendelkezésre álló mentési kapacitások pedig áldozatul essenek mindennek úgy, hogy tudjuk, mindenkit érhet baleset.
Csak egy dolog tartja bennem a lelket: amennyi hatékonyságot eddig fel tudtak mutatni egyéb téren, az jó eséllyel elégtelen lesz ennek az eszement tervnek a végrehajtásához is és a füstbe megy az egész. Kár nem lesz érte.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Mentés - másképp 2012.06.15. 18:53:28
Nem váratlan.